اجتماعیشهری
اخبار داغ

آیا تفنگ بازی کودکان اشکال دارد؟

محمد جواد هاشمی هشت ساله ، امسال به کلاس دوم می رود. او خیلی تفنگ بازی را دوست دارد . محمد جواد از زمانی که می توانسته روی دوپای خودش به تنهایی راه برود تفنگ بازی را شروع کرده و با وجود اینکه تا حالا چندین تفنگ دارد ولی باز هم هرگاه پدر یا مادر او می خواهند برایش هدیه بخرند از آنها نوع دیگری از تفنگ را طلب می کند. این موضوع موجب نگرانی والدین او شده است اما وقتی با دیگران هم سن فرزندشان برخورد می کنند ، آنها نیز روحیه ای شبیه محمد جواد هاشمی دارند. حال این سوال پیش می آید آیا تفنگ بازی کودکان برای کودکانی در سن محمد جواد هاشمی خطرناک است؟

بسیاری از بچه ها علی رغم مطالبی که در مورد خشونت های ناشی از استفاده از تفنگ گفته می شود، هنوز علاقه دارند تفنگ بازی کودکانه هستند.

کودکان از کجا آموزش می بینند؟

بچه ها با دیدن فیلم های سینمایی و تلویزیونی با تفنگ آشنا و به آن علاقمند می شوند و سپس سعی می کنند همانند هنرپیشه هایی که دیده اند با تفنگ کار کنند.

آنها در فیلمها می آموزند هم انسان خوب و هم انسان های بد تفنگ دارند و وقتی یک انسان خوب، انسان بدی را با تفنگ می کشد مورد احترام قرار می گیرد و قهرمان می شود.

بنابر این حتی اگر این کودکان در شرایط معمولی احساس ناتوانی کنند وقتی تفنگ دارند احساس قدرت پیدا می کنند.

و می توانند به دیگران امر و نهی کنند. در ادامه با نینوپیا همراه باشید تا علت تفنگ بازی کودکانه را با هم بررسی کنیم.

برخورد والدین چگونه باید باشد؟

عده ای از والدین به راحتی به فرزندشان اجازه تفنگ بازی می دهند و حتی او را به این کار تشویق نیز می کنند ولی عده ای دیگر از آنها نمی دانند باید با آنها چه کار کنند.

این گروه از والدین احساس می کنند تفنگ بازی فرزندشان خشن می کند ولی در نهایت باز هم در مقابل سماجت فرزندانشان ناچار به خرید تفنگ می شوند.

مایکل تامپسون، مشاور والدین، ​​روان‌شناس بالینی و از نویسندگان کتاب Raising Cain، با بیان اینکه چیزی به عنوان بازی خشن وجود ندارد می گوید: «خشونت در واقع کار و عملی برای صدمه زدن به کسی است. اما بازی، طبق تعریفی که همیشه داشته و دارد، ابزاری برای سرگرم شدن است. بنابراین بازی هر مدلی باشد، اگر به درستی از آن اسباب بازی استفاده شود خطری برای کودک و اطرافیان او نداشته باشد، خشونت نیست.»

در حقیقت، تحقیقات نشان می‌دهد که تظاهر به پرخاشگری حتی ممکن است فوایدی داشته باشد.

تحقیقات کارلا فهر، روانشناس نیز در رابطه با بازی های کودکان نشان می دهد ، بچه‌هایی که روابط اجتماعی بالایی دارند و در جمع با دیگران ارتباط برقرار می کنند در بازی ها نیز بازی‌های جنگی و خشن را بیشتر دوست دارند.می‌توان به عنوان یکی از بازی‌های مورد قبول برای بچه‌ها تصور کرد.

چه وقت نگران شویم؟

دایان لوین، استاد آموزش کودکان کالج Wheelock بوستون و یکی از نویسندگان کتاب “معضل بازی‌های جنگی نیز در این رابطه می گوید: خیلی مهم است که فعالیت‌های کودکانشان را زیر نظر داشته باشند. وی می افزاید : توجه به مضامین و موضوعات مورد توجه کودک شما می‌تواند نگاهی از ذهن او در اختیار شما قرار دهد بنابر این اگر می خواهید ببینید حالت طبیعی دارد یا به بازی های ویدیویی محبوب او توجه کنید.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه وظیفه اصلی والدین این است حتی وقتی کودک شان مشغول یک بازی سرگرم کننده است از ایمن و درست بودن بازی کردنش اطمینان حاصل کنند یادآور شد: والدین باید روش ورود به بازی کودکان را نیز بدانند چون گاهی اوقات بچه‌ها به دلیل ذهن آزادی که دارند از جنبه‌های جسمی مانند تعقیب و گریز و کشتی گرفتن بیش از حد در برخی بازی‌ها ممکن است بترسند در اینی شرایط اگر والدین متوجه موضوع شده و یکباره آنها را متوقف کنند کودک حالت تدافعی می گیرد و بعدا ممکن است به دور از چشم شما به بازی ادامه دهد اما اگر خودتان را به آرامی وارد بازی کنید، حتی اگر موضوعی ترسناک در بازی برای کودک باشد راحت‌تر با آن کنار می‌آید.

ممکن است از تصورات خود (که فوق العاده قدرتمند است!) یا بترسند. دکتر تامپسون می‌گوید که دلیل این ترس بیشتر است: “اگر شما وارد بازی آنها شوید و آنها را متوقف کنید،

فرصت تابستان برای بازی های تحرکی

با افزایش بازی های کامپیوتری و موبایلی بیشتر کودکان در طول سال تحصیلی که وقت کمی برای تفریح دارند به این بازی ها گرایش دارند اما فصل تابستان فرصت خوبی است تا وقت بیشتری برای کودکان مان بگذاریم و آنها را برای بازی های جسمی و تحرکی به فضاهای باز، پارک ها ، مراکز فرهنگی – تفریحی ، مراکز آموزشی و … ببریم همانطور که مادر محمد جواد هاشمی امسال تابستان او را به پل طبیعت، هیومن پارک ، پارک آب و آتش ، برج میلاد و … برد تا بتواند به اندازه کافی از بازی و بودن در کنار دوستان همسنش لذت ببرد.

منابع:

https://vizzzzz.com/blog/is-war-toys-bad-for-kids/

 

https://ninopia.com/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D8%AA%D9%81%D9%86%DA%AF-%D8%A8%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A7%D8%B4%DA%A9%D8%A7%D9%84-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%9F/#:~:text=%D9%BE%D8%B3%D8%B1%20%D8%A8%DA%86%D9%87%20%D9%87%D8%A7%20%D8%A8%D9%87%20%D8%AA%D9%81%D9%86%DA%AF,%D8%AF%DB%8C%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%86%20%D8%A7%D9%85%D8%B1%20%D9%88%20%D9%86%D9%87%DB%8C%20%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF.

 

مشاهده بیشتر

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا